Wat kan ik doen om rustiger te worden en mijn angst onder controle te krijgen?

Ik moet straks aan het werk in de nachtdienst.
Het werken 's nachts is het probleem niet,maar ik moet routes rijden in de bedrijfsauto.
En daar ligt mijn probleem.
Ik ben al tijden erg angstig om te rijden,maar ik heb mezelf er toe gedwongen om deze diensten te gaan draaien.
Het is avonds rustig op de weg en kan het rustig aan doen zonder in benarde situaties terecht te komen zoals files en of andere dagelijkse ergernissen op de weg.

Nu heb ik nog ander half uur te gaan,en ik begin het al te voelen in mijn onderbuik.
Ik ben erg onrustig en kan alleen maar denken wat er fout kan gaan.

Het is erg tegen strijdig,aan de ene kant denk ik ik kan wel,maar dan tegelijkertijd word ik meer angstiger en onrustiger.

Wat kan ik doen om straks toch rustig aan het werk te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

blijf positief denken, dan voel je jezelf ook positiever
je zei dat je in een auto rijd, dus je kan muziek opzetten dat je rustig maakt.

positieve voorbeelden-
- het is rustig, er kan je minder gebeuren
- je hebt je autolichten, je ziet waar je rijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je denkt dat je onrust gevaar kan veroozaken moet je kijken of iemand je kan brengen maar als je denkt dat jehet kan moet je het doen zo kom je ook meschien van je angst af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede 1e lijns psycholoog kan je hier in een paar sessies een stuk verder mee helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker een goed antwoord, maar als je de uitleg leest,
zij heeft voor NU iets nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat niet werken
Maak gebruik van helpende gedachtes bij zulke situaties dus denk maar is het echt zo erg. Is mijn angst niet een beetje overdreven en denk aan dingen die goed kunnen gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan nog een keer rijlessen nemen, niet om te leren rijden natuurlijk, maar om wat meer rijervaring op te doen.

In een lesauto kan nauwelijks iets gebeuren, de instructeur let ook op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan speciale cursussen voor mensen met rijangst, misschien kan dit je angst wegnemen? www.rijangst.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een paar rijlessen in het donker er zal vast wel een rijschool zijn die een paar keer met je wil gaan rijden om een uur of 12 s'nachts het is misschien wat duurder maar het zal je vertouwen zeker kunnen sterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening helpt positief denken al niet. Neem het voorbeeld. Als je de hik hebt en je denkt: ja zal zo wel ophoren, stop het niet. Is echter iemand zo sluw om je aandacht af te leiden, dus bijvoorbeeld vragen wat je gister hebt gegeten, stopt de hik. Misschien zou je dus als je iets vindt wat je interessant vindt en waar je over na moet denken je werk verliezen en je angst vergeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is van belang om te weten wat je nu precies denkt of voor je ziet als die negatieve gevoelens (en gedachten) boven komen. Wat maakt jou angstig en onrustig?
Als je dat weet kun je verder met de vraag of die situatie die je angstig en onrustig maakt, ook werkelijk op dat moment aan de hand is (waarschijnlijk niet).
Stel je zelf eens voor dat het een rustige nacht wordt, waarin de routes prima gaan, je rustig blijft en adequaat handelt als zich onverwachte dingen voordoen etc.
Je gedachten die je onrustig maken en angstig zijn maar gedachten. Gedachten kun je zelf ook veranderen. Daardoor wordt je gevoel ook rustiger.
Rustig ademhalen helpt ook, naar je buik en regelmatig ademen.
Dan kun je niet onrustig worden.
Welke verwachtingen wil jij graag hebben als je de weg op gaat (nu al bent ook). Wat wil je allemaal wel?
Waar je aandacht naar toe gaat, groeit!
De keus is aan jou waar jij je aandacht aan wilt geven.
Aan rust, ontspanning, ruimte (op de weg), soepele routes...
maak er zelf een zo mooi mogelijk beeld van.
Denk aan al die keren dat je op de weg zat en het allemaal prima is gegaan! Dat doe jij zelf en kun je dus heel goed blijven herhalen.

Succes en een hele fijne dienst vannacht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer rationeel te blijven denken! Je gedachtes beïnvloeden je gevoel. Als je allerlei enge dingen gaat bedenken wat er allemaal wel niet fout kan gaan, zul je je angstig en onzeker voelen. Vraag jezelf af, als zo'n gedachte in je opkomt, is het waar wat ik denk? Vaak zul je merken dat dit niet het geval is en je deze gedachte weer kunt laten gaan. Buig het om in iets positiefs. Dus niet: o jee, dit is heel gevaarlijk, ik krijg vast een ongeluk! Maar: het is niet bewezen dat 's nachts rijden gevaarlijk is en er meer ongelukken gebeuren. Ik kan goed rijden en het is fijn dat ik deze diensten kan draaien.
Let tijdens het rijden op je ademhaling. Porbeer laag te blijven ademenen, dus vanuit je buik.
Succes! Je kan het!